Słowo „fundraising” jest znane działaczom stowarzyszeń i fundacji. Wywodzi się z języka angielskiego od fund (fundusz) i raise (zebrać). Terminem tym określa się realizację wszelkich działań ukierunkowanych na pozyskiwanie środków finansowych na cele społeczne lub charytatywne. Zagadnienie to przybliżyła we wtorek 17 września Maria Brzozowska, koordynatorka i współorganizatorka wielu akcji fundraisingowych, miłośniczka filantropii i networkingu charytatywnego, absolwentka kierunku polityka społeczna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu oraz kursu na certyfikowanego fundraisera Polskiego Stowarzyszenia Fundraisingu. O szkoleniu z fundraisingu piszę nasza wolontariuszka Karolina.
Było to szkolenie pod tytułem „Jak rozpocząć działania fundraisingowe w NGO?”, adresowane do koordynatorów działań wolontariackich w organizacjach pozarządowych i zrealizowane w ramach projektu „Poznańskie Centrum Wolontariatu” finansowanego ze środków budżetowych Miasta Poznania. Uczestnicy wydarzenia dowiedzieli się jak nawiązywać kontakt z darczyńcami i która forma tego kontaktu jest najskuteczniejsza dla podtrzymania relacji, jakie są sposoby pozyskiwania środków na działania organizacji pozarządowych, jak zbudować ofertę fundraisingową i crowdfundingową, a także jakie serwisy i narzędzia ułatwiają pracę fundraisera.
Fundraising to zatem nic innego jak proces zdobywania funduszy poprzez proszenie o wsparcie osób indywidualnych, przedsiębiorstw, fundacji dobroczynnych, instytucji rządowych lub samorządowych. To również budowanie dobrych i długotrwałych relacji z darczyńcami, wolontariuszami, przedsiębiorcami i społecznościami lokalnymi służące realizacji misji społecznej. Prowadząca wyszczególniła podczas spotkania myśli, które nie wspierają fundraisingu. Zalicza się do nich między innymi strach przed proszeniem o pieniądze. Reprezentanci organizacji pozarządowych często obawiają się, że kierowanie próśb o wsparcie finansowe wpłynie niekorzystnie na wizerunek organizacji. Przeszkodą w aktywnym i systematycznym prowadzeniu fundraisingu oraz w ogóle w ich rozpoczęciu może być brak środków na zatrudnienie fundraisera bądź po prostu brak ludzi, których można by oddelegować do tego typu zadania.
Przeszkodą w realizacji misji fundrasingowej są także bariery w proszeniu o pieniądze, na które składają się skojarzenia z żebractwem, obawa przed odmową, niepewność względem celu, lęk przed sukcesem (zmianą), duża konkurencja czy lęk przed nowymi technologiami (wiedza, brak doświadczenia, komentarze). M. Brzozowska przedstawiła również 6 zasad fundraisingu opracowanych przez Annę Anioł prowadzącą agencję fundraisingową „Armiger”: poproś, dawaj i dziękuj, ludzie dają ludziom, włączaj do działania, testuj, próbuj i szukaj, działaj w wolności. Uczestnicy poznali również 4 filary procesu fundraisingowego – kultywacja, kreatywność, służebność i transparentność opracowane przez Polskie Stowarzyszenie Fundraisingu.
Uczestnicy mieli okazję do refleksji i znalezienia odpowiedzi na pytania: kim są potencjalni darczyńcy, co sprawia, że ktoś staje się naszym darczyńcą, czym może się z nami dzielić, kto już nim jest, kogo mamy w zasięgu oraz kto może się nim stać, bo już jest w otoczeniu. Okazało się, że istotną rolę w pozyskiwaniu darczyńców odkrywa tak zwany storytelling, czyli opowiadanie historii o tym, co robimy, dla kogo to robimy, dlaczego to robimy – opracowując opowiadanie historii potencjalnemu darczyńcy warto zastanowić się, jakie emocje chcemy wywoływać i jakie wartości promować. Prowadząca pokazała przykłady takich historii oraz wyjaśniła, w jaki sposób je tworzyć, by przyciągały odbiorców.
Komunikat fundraisingowy powinien być napisany czytelnym, nieskomplikowanym językiem, zawierać personalizację, mieć atrakcyjną formę, ciekawą historię oddziaływującą na wyobraźnię, omawiać problem i jego rozwiązanie, a na końcu zawierać prośbę o wsparcie. W działaniach fundraisingowych wykorzystać możemy kierowanie próśb do darczyńców w formie tradycyjnej (listy), elektronicznej (maile) lub osobiste spotkania. Ostatnia z wymienionych form jest najskuteczniejszym sposobem budowania trwałej relacji między organizacją pozarządową a darczyńcą. Innym, równie skutecznym na etapie pozyskiwania darczyńców narzędziem, jest osobista rekomendacja (gdy może polecić naszą organizację ktoś, kto nas zna od dłuższego czasu). Do narzędzi wykorzystywanych w fundraisingu zaliczają się również: rozmowa telefoniczna, wystąpienie publiczne, kwesty i zbiórki publiczne, insert w prasie, biuletyny, raporty i podsumowania, wydarzenia otwarte (jak spotkania, koncerty czy pikniki), media tradycyjne oraz akcje rodzinne/wspólnotowe. Jak widać, form pozyskiwania darczyńców jest co najmniej kilka. Warto nie bazować wyłącznie na jednym, a starać się wykorzystywać każdy z nich, aby działania fundraisingowe przyniosły jak najlepsze rezultaty.
Uczestnicy szkolenia dowiedzieli się również, czym różni się fundraising relacyjny od instytucjonalnego. W pierwszym przypadku mamy do czynienia z tworzeniem wokół organizacji pozarządowej społeczności zaangażowanej w systematyczne wsparcie. Fundraising instytucjonalny to z kolei wsparcie otrzymywane przez organizację od instytucji publicznych w ramach ogłaszanych konkursów ofert na realizację zadań wynikających z ustawy o pomocy społecznej bądź w trybie małych grantów.
Skuteczny fundraiser nie powinien zniechęcać się przeszkodami, ale poszukiwać takich rozwiązań, dzięki którym będzie mógł dotrzeć do możliwie jak największej liczby potencjalnych darczyńców i przekonać ich do misji organizacji. Dzięki zaangażowanemu fundraiserowi oraz regularnym wpływom darowizn organizacja pozarządowa może zachować płynność finansową, co gwarantuje kontynuację jej działalności.
Autor: Karolina Anna Kasprzak
Sfinansowano ze środków budżetowych Miasta Poznania
#poznańwspiera #pozarządowypoznań #pomocnipoznań #wolontariatpoznań