Jak stać się liderem?

„Lider” – to słowo, które brzmi dumnie. Ale bycie liderem to nie powód do chwały, lecz przede wszystkim odpowiedzialność za prawidłową realizację danego zadania bądź projektu. W środowe popołudnie 19 czerwca w siedzibie Stowarzyszenia Centrum Rozwoju Edukacji Obywatelskiej CREO, w ramach projektu „Poznańskie Centrum Wolontariatu”, odbyło się czwarte z cyklu dwunastu bezpłatnych szkoleń dla koordynatorów wolontariatu. Jego tytuł brzmiał: „Wzmocnienie kompetencji liderskich oraz komunikacji i współpracy w zespole”. Szkolenie prowadziła Nina Woderska. Zapraszamy do przeczytania relacji z warsztatu oczami Karoliny!

„To nie wybitne osiągnięcia czy wspaniałe wyniki czynią z kogoś lidera. Człowiek staje się liderem, jeśli inni chcą w nim rozpoznać lidera, gdy uda się im zbudować silne, pełne zaufania relacje z ludźmi, którymi zarządzają” – ten fragment prezentacji przygotowanej przez prowadzącą znakomicie oddaje istotę rzeczy. Bycie liderem kojarzy się ze spektakularnymi sukcesami. Tymczasem okazuje się, że pozycję lidera buduje atmosfera zaufania i umiejętność mobilizacji innych do podejmowania aktywności. Nie staniemy się liderami, jeśli ludzie, z którymi pracujemy, nie będą nam ufać.

„Relacje z ludźmi buduje się codziennie. Nie da się zrobić tego raz na zawsze. Każde słowo lub jego brak, każde działanie lub powstrzymanie się od działania buduje relacje albo je rujnuje. Menadżerowie bądź koordynatorzy stają się liderami poprzez codzienne praktykowanie uważności” – to kolejne wartościowe zdanie z prezentacji ukazujące, co jest najważniejsze w byciu liderem.

Szkolenie stworzyło nie tylko możliwość pogłębienia wiedzy, ale również nawiązania nowych kontaktów i wymiany doświadczeń. Uczestnicy dzielili się spostrzeżeniami i wnioskami. Grupa koordynatorów wolontariatu zastanawiała się, jak można inspirować innych tym, co robi się na co dzień. Które wartości są bliskie w działaniach społecznych? Jak ustalać priorytety w koordynowaniu inicjatyw wolontariackich, czyli oddzielać sprawy ważniejsze od ważnych?

Nina Woderska odwołała się także do znanych postaci – Simona Sinka, amerykańskiego mówcy motywacyjnego i autora licznych książek związanych z rozwojem osobistym oraz Ewy Kastory, autorki i realizatorki programów oraz projektów rozwojowych w obszarze negocjacji, zarządzania konfliktem i budowania porozumienia. Omówiła między innymi ważne zagadnienie, jakim jest psychologiczne bezpieczeństwo. Zespoły, które cechują się wysokim psychologicznym bezpieczeństwem, skupione są na osiągnięciu wspólnego celu, ponieważ ich członkowie nie poświęcają czasu i uwagi na ochronę samych siebie. Uczestnicy dowiedzieli się ponadto, że zasoby to nie tylko rzeczy i dobre chęci, ale również czynniki społeczne oraz osobowościowe. Szczególnie istotne są kontakty społeczne (dzielące się na mocne więzi oraz uśpione kontakty, czyli relacje niepodtrzymywane od dłuższego czasu), gdyż dzięki nim możemy korzystać z wiedzy, doświadczenia i wpływów innych ludzi.

Co może zrobić lider, jeżeli istnieje ryzyko, że dane zadanie zakończy się fiaskiem? Jak wybrnąć z sytuacji kryzysowej? Koordynatorzy działań wolontariackich odpowiadali na to pytanie analizując dane zdarzenie na podstawie kart opracowanych przez Fundację „Dobrej Porażki”. Uczestnicy pracowali w parach zastanawiając się nad różnymi aspektami porażki. Chodziło o sytuację, gdy podczas organizacji dużego wydarzenia sportowego, które wymagało znacznego wsparcia logistycznego i personalnego, na miejscu pojawiło się o 30 procent mniej wolontariuszy. Zadaniem moim oraz mojego kolegi Darka było zastanowienie się nad dobrymi stronami tejże porażki. Za takowe uznaliśmy zdobycie doświadczenia – analizę czynników ryzyka: co doprowadziło do porażki, czy wszystkie sprawy zostały dopilnowane i jak można zapobiec podobnym sytuacjom w przyszłości?

Uczestnicy spotkania jak zwykle mieli możliwość wyrażenia opinii dotyczącej szkolenia w ankiecie ewaluacyjnej. Otrzymali ją dwukrotnie – przed rozpoczęciem szkolenia oraz po jego zakończeniu. Wszystkie opinie zostały zebrane przez organizatorów w celu poznania potrzeb szkoleniowych oraz uwzględnienia przedstawionych sugestii przy realizacji kolejnych szkoleń.

Autor: Karolina Anna Kasprzak

Sfinansowano ze środków budżetowych Miasta Poznania

#poznańwspiera #pozarządowypoznań #pomocnipoznań #WolontariatPoznan

Scroll to Top